Men de overvektige skal vi betale for?

Jeg applauderer de som forstår logikken i Storebrand og dyrere livsforsikring for røykere for det er uforståelig for meg. Hva er begrunnelsen for at røykere skal betale dyrere livsforsikring? Jo, fordi de sunne og friske ikke skal betale for at røykerne forgifter egen kropp, dør tidligere og øker sjansen for sykdom. Jeg er med på den…

Men hva med de feite? De som skvalper rundt på kjøpesenter dagen lang og ser på det som sin samfunnsplikt å forbruke, dra kredittkort og spise. Mer enn hva de trenger, de spiser fordi de liker det. Hvorfor skal røykerne betale for disse folka som øker sjansen for hjerteinfarkt, blodpropp, hudproblemer, forplatningsproblemer og gud vet hva. Er det strid innad i forskningsmiljøene om at overvekt fører til problemer eller ei? Tenkte det var minst like godt dokumentert som skadene ved røyking.

Eller hva med de arbeidsløse og uføretrygdede? De som sitter hjemme dagen lang og glor på dumboksen, som ikke klarer å få seg jobb eller har mentale og fysiske problemer. Denne gruppen ligger markant høyere enn andre når det gjelder depresjoner, behov for psykolog, selvmordsstatistikk og generelt dårlig tillit til egne evner. Disse burde også betale mer?

Eller for å utvide vårt lille perspektiv, hva med den vanlige nordmann? Han som arbeider fysisk på verft, snekker, rørlegger, søppelkjører, oljearbeidere osv. Denne gruppen dør generelt tidligere enn de høyt utdannende som bare sitter på et kontor og flytter papir. Burde da disse også betale mer for livsforsikring?

Rusmissbrukere der sjansen for overdose er stor? Men de trenger vi vel ikke å tenke på, de har jo ikke råd til livsforsikring uansett?

Dagfinn Høybråten er inne på noe når han kaller det diskriminering, men jeg vet ikke helt. Vi diskriminerer alle idag på en eller annen måte så jeg vil kalle det rasisme. En kollektiv tankegang som fordømmer eller ser ned på en annen gruppe.

Og et naturlig spørsmål på slutten av denne tråden, hvor går grensen Storebrand?

VG, DB

~ av Sigurd Mellqvist den 15/10/2008.

11 kommentar to “Men de overvektige skal vi betale for?”

  1. Hvis du har sett på betingelsene for Storebrand sin forsikring hadde du fått med deg at man faktisk må oppgi høyde og vekt når man ønsker helseforsikring/uføreforsikring, nettopp fordi at dette medfører en ekstra risiko. Så dette TAS faktisk hensyn til, så da vet jeg ikke hvor holdbart argumentet ditt er.

    I tillegg er uføreforsikringene korrigert for andre risikofaktorer som spiller inn når det gjelder sannsynligheten for å bli syk eller ufør.

    Dessuten så har vi faktisk en universell forsikringsordning ut fra den norske velferdsstaten, og der betaler røykerne også ekstra (i form av avgifter) men det er ingen betingelser for at staten skal komme inn og dekke kostnadene dine når du f.eks. må på sykehus.

    Dette (storebrands forsikring) er en frivillig privat forsikring, og dersom man ikke kan differensiere på risikogruppene så vil ikke sånne forsikringer bli tilbudt i det hele tatt. Om man skulle bakt inn i prisen at enkelte er røykere, overvektige og har kroniske sykdommer til alle forsikringstagerne, ville det ikke lønne seg for friske folk å forsikre seg, i siste instans. Å kalle dette urettferdig blir i mine øyne latterlig.

  2. Jeg skal forenkle alt til det latterlige her.

    Synes du det er greit at alle mennesker skal settes i bås? Overvektige her, røykere der, sunne og friske der, feminister her, homoer nede i 1 etasje og de gamle i 10’ende. Dette er helt greit for deg?

    Du snakker fint om at det er korrigert for andre risikofaktorer, den store universelle forsikringsordningen for den norske velferdsstat og alle faktorer er tatt med. Finanskrisa som jeg advarte om før det skjedde kom som julekvelden på kjerringa.

    Å øke forsikringa for røykere er ikke det eneste unntaket og mange fler vil komme, da er det vel grunn til å rope varsku FØR det skjer istedet for å komme etterpå og være etterpåklok? Lite forebyggende i det…

  3. Jeg ser poenget i at slike forsikringsordninger kan virke urettferdige. På samme måte kan det virke urettferdig at en ung sjåfør må betale en formue i bilforsikring i forhold til en eldre sjåfør, kun i kraft av sin alder. Samtidig er det jo et statistisk faktum at unge personer er involvert i flere ulykker og biluhell enn eldre.

    Dette er aldersdiskriminering i aller høyeste grad, men er det urettferdig av den grunn? Betyr det at unge mennesker settes i bås som mer uforsiktige sjåfører? Absolutt! Men hva er alternativet? Skal da heller eldre bilister betale en skyhøy forsikringspremie som en slags overføringsordning til de yngre?

    Om private helseforsikringer i seg selv er en bra deal, er en annen diskusjon, en slik ordning skulle jo i et ideelt samfunn være overflødig om vi fikk dekket våre behov gjennom den universelle forsikringsordningen til staten.

    Men når de først tilbys, er det faktisk viktig å korrigere for risiko. Selv om en del risikovurderinger kan virke ubehagelige (f.eks. at kvinner har dyrere uføreforsikring enn menn siden sannsynligheten for at kvinner blir uføre er større, at røykere betaler mer i helseforsikring) så ser jeg ikke noe alternativ.

  4. Storebrand og alle andre tar betalt dersom din BMI tilsvarer overvekt…så dårlig unnskyldning. Er du syk og har div sykdommer kommer det klausuler i forsikringen og/eller dyrere premier…rettferdig for alle!!

  5. Og du er overbevist om at det definisjonsmessig er det eneste rettferdige alternativ? Har forsikringsbransjen taushetsplikt? Plikter du til å opplyse alt evt levere ifra deg helsepapir skrevet av din lege?

    Vet ikke om jeg vil definere systemet idag som rettferdig, og denne forskjellsbehandlingen kommer til å bli større og større fremover. Blir delt opp i stadig mindre og mindre grupper, men problemene vil komme når du klager. Da står du plutselig svært mye svakere enn for 5 år siden. Svært mye svakere enn for 10 år siden.

    Er dette en gunstig utvikling?

  6. Ja, kanskje du skal vite hva du snakker om før du uttaler deg? De overvektige FÅR IKKE forsikring de… Så til helvete med røykere, de kan gjerne betale det 10dobbelte for min del, det hjelper ikke meg som i følge deg «skvalper rundt på kjøpesenter dagen lang og ser på det som sin samfunnsplikt å forbruke, dra kredittkort og spise»

  7. De uføre/syke får ikke slik livsforsikring uansett. Ikke de overvektige heller, de må i så fall betale mye mer. Har man mistet barn og blitt sykemeldt for det, blir man også nektet livsforsikring fordi man da har en «psykisk diagnose». Depresjon/angst..? Glem forsikring da og.

    Så den båssettingen er allerede. Forsikringsselskapene selger deg kun livsforsikring hvis det er lite sannsynlig at du noensinne skal ha noe utbetalt.

  8. psycholynx nåh, det finnes jo en grense der og. Hva er BMI grensa da? Føler du deg truffet får jeg bare beklage. Det var på generelt grunnlag så det er ingen grunn til å bli hissig.

    Ha en fortsatt god blogg kveld.

  9. Aner ikke BMI grensen jeg, men føler meg kun truffet av overvekt grensen, intet av det andre du babler i 😉 Jeg hverken skvalper rundt på kjøpesenter eller bruker penger på mat i hytt og gevær. Blir bare helt matt av uttalelsene dine siden du tydeligvis ikke vet hva du snakker om 😉

  10. Hehe, nå var det jo skrevet litt for å provosere også, men jeg skjønner ditt ståsted. Personlig har jeg ingenting imot overvektige, røykere, rusmissbrukere eller politikere for den del selv om det er endel av den større problematikken i mine øyne.

    Ikke overvektige, men kjøpesenterpolitikken og profittjaget i det samfunn vi lever i. Jeg vet nok hva jeg snakker om selv om du ikke tror det, men sammenhengen er fremmed for mange. Å forandre folks tankegang er vanskelig da de tror de mister endel av sin identitet og tro ved å oppdatere hvordan de ser på samfunnet. De å ta feil burde bli priset fordi det hever mennesker og deres forståelse og jeg har ingen problem personlig med å innrømme jeg tar feil, da kan jeg rette på det.

    Det ligger en link på siden, Zeitgeist’s Addedum. En film på 2 timer jeg anbefaler deg å se. Vær åpen når du ser den for det kan hende den forandrer ditt syn…

    Og se innom bloggen fra tid til annen, jeg har et helt spesifikt mål og det gjelder alle som bor i dette landet.

  11. Eneste jeg sier du ikke har greie på er jo nemlig temaet i denne bloggen… «men de overvektige skal vi betale for?».
    Saken er jo at ingen, ikke du heller, betaler forsikring for de overvektige, nettopp fordi de ikke FÅR det 😉

    Eller skal jeg se filmen din en dag jeg har tid 😉

    Og joda, intr blogg. Den er lagret og jeg titter innom avogtil

Legg igjen en kommentar

 
