Lei av barnehagepropagandaen!

Dette var et intervju av forfatter Simen Tveitereid som er aktuell med Boka «Hva skal vi med barn?» der han tar en kraftig oppgjør med norsk barnehagepolitikk. Intervjuet er gjort av bladet Mamma og er å finne i utgave 8, 2008. Jeg skriver dette fordi det er endel av det store bildet jeg prøver å bevistgjøre folk om, det er en sammenheng i det meste hvis man evner til å se…

-Hvorfor er det så ille å sende 1-åringer i barnehagen?

Det er ikke nødvendigvis ille for alle. De som er sterkest og mest sosiale av natur kan klare seg fint, men særlig barn som ikke stiller så sterkt har det bedre hjemme. Det 1-åringer flest trenger, tror jeg foreldrene best kan gi.

-Betyr det at vi er hjernevasket av den norske stat til å tro at barnehage er det eneste rette?

Det har vært en ensidig barnehagepropaganda de siste årene i media og av politikerne som gjør at mange blir påvirket. Men det er klart, hvis foreldrene bare synes det er et slit å være hjemme, er det jo bedre å sende ungene i barnehagen.

-Så vi er med på et sosialt eksperiment med ungene våre?

Ja, det tror jeg. Vi vet jo altfor lite om hva barnehage gjør med så små barn eller hva som blir effekten på sikt av å vokse opp i institusjon. Der er ikke mer enn 10-15 år siden de fleste 1-åringer var hjemme, mens flertallet går i barnehage nå. Jeg tror det vil få negative følger. Det er bare å se på alt bråket i skolen. Lærerne sier de må bruke tid på barnehageoppdragelse istedet for på undervisning.

-Men bråk i skolen var det vel før alle 1-åringer gikk i barnehage også?

Ja, men mange lærere mener problemet har økt. Jeg tror det kommer av at de tilbringer så mye tid i institusjonen, og forskning i mange land knytter det økte bråket til mye tid i barnehage de første leveårene.

-Hvilke reaksjoner har du fått på boka di?

Jeg har fått mange telefoner og tekstmeldninger fra foreldre som sier: «Endelig er det noen som tør si høyt det vi andre bare har turt å tenke» Forskere og politikere derimot, avfeier det stort sett, men det var ikke uventet.

-Din beskrivelse av den norske barnehagenhverdagen med uinspirerte svenske tenåringsjenter som blir satt til å passe en skokk med smårollinger er ganske ekstrem…

Ja, jeg tror det står dårlig til i mange barnehager. All snakk om pedagogikk for 1-åringer er også en stor bløff. Jeg så ikke noe til det i barnehagen jeg besøkte.

-Du besøkte en barnehage i to dager, er det ikke å trekke litt vel raske slutninger?

Nei, absolutt ikke. Jeg prøvde ikke å lete etter en barnehage der der var ille. Boka er hovedsakling basert på en mengde forskningskilder.

-Du er akkurat blitt pappa igjen til lille Anna. Jeg regner med at det er helt uaktuelt at hun skal i barnehage neste år?

Det skal hun nok ikke nei. Jeg blir hjemme med henne det andre året. Kanskje hun begynner forsiktig i barnehage når hun blir 2 år. Sønnen min, Thorvald, går i barnehage nå, men han er 4, og det er en stor forskjell. Eldre barn har behov for lekekamerater og da er barnehagen fin.

-De fleste familier er jo avhengig av 2 lønninger for å få råd til å betale regninger…

Jeg tror mange kunne hatt råd til å være mer hjemme hvis de bare hadde prioritert anderledes. Dessuten er det urimelig at Staten finansierer en barnehageplass for 1-åringer med 120000 kroner. Disse pengene burde foreldrene fått.

-Du skriver at behovet for arbeidskraft er den virkelige årsaken til at Staten vil ha småbarnsforeldre ut i jobb. Trenger vi ikke folk i jobb for å få hjulene til å gå rundt?

Hvis behovet for arbeidskraft står over alt, mener jeg det er et sykt samfunn.

-Hva skal til for å friskmelde det da?

Aller høyest må vi sette små barn. De er en svak gruppe med behov for beskyttelse og omsorg. De første årene er avgjørende for utviklingen av hjernen. Det er vitenskapelig bevist at kjærlighet får hjernen til å vokse, og den kjærligheten er det foreldrene og ikke barnehagen som kan gi.

Her kan du bestille boka.

Og en kommentar som kanskje er overflødig for de som kjenner meg, men jeg stiller meg 100% bak Simen Tveitereid!

~ av Sigurd Mellqvist den 17/10/2008.

2 kommentar to “Lei av barnehagepropagandaen!”

  1. Vi driver mye med det samme informasjonsarbeidet ser jeg, bare på litt forskjellige måter.
    Vi holder på å etablere «Point of Return Underground TV», hvor vi i på best mulig måte vil belyse hva det egentlig er som skjer i verden, og hvordan vi kan gjøre noe med det i fellesskap. Kanskje har du mulighet og vil stille opp i studio?

    Vir forsøker å samle alle som er engasjert i å avsløre løgnene. Noe må gjøres før det er for sent, mennesker dør som fluer verden over pga herskerelitens ondskap. Nok er nok!

    Det ser heldigvis ut til at flere og flere våkner og ser at noe er galt, men det er fortsatt en stor jobb om nok skal vekkes til snarlig handling.

  2. Tja, hvorfor ikke. Men det spørs jo litt på hvor dette studioet ligger, hvilken vinkling dere legger opp til, og hva deres hovedskyts er samt fremstilling av de forskjellige sakene og hva målet med det hele her. Jeg ser mange er kritisk, men de kommer heller ikke med et alternativ eller en løsning og da blir det litt for mye varm luft for min del 🙂

    Men jeg er absolutt interesert, kan du ikke sende meg en mail og legge det fram litt mer i detalj så får vi se? Jeg kan jo nevne jeg har vært inne på samme tanke selv. Man kan skrive side opp og side ned, men folk gidder ikke lese, de vil ha de visuelt og med sterke virkemidler for at det skal gå inn..

Legg igjen en kommentar

 
